این سایت به فروش می رسد 09139135264


همه روستانشینان گیلان زیر چتر حمایتی بیمه رفتند

همه روستانشینان گیلان زیر چتر حمایتی بیمه رفتند


1399/07/21

قصه مهاجرت از روستاها و حاشیه‌نشین شدن روستاییان در شهرها همچنان ادامه دارد اما بخش دولتی در سال‌های گذشته سعی کرده روند مهاجرت از روستا را کند و حتی به مهاجرت معکوس به روستاها جانی دوباره بدهد.

 

در همین راستا برای نخستین بار همه روستاییان گیلان تا سقف ۴۰ میلیون تومان زیر پوشش چتر حمایتی بیمه حوادث رفتند تا از گزند سیلاب، زلزله و دیگر حوادث طبیعی به سلامت عبور کنند و به اجبار زندگی را در حاشیه شهرها ادامه ندهند.

«تسهیلات کارا» دیگر برنامه اجرایی دولتی‌ها برای ادامه حیات انسانی در روستاهاست.

از همین روست که مسئولان استان فارس هم ایجاد بومگردی‌ها در روستاهای این استان را یکی از راه‌های جلوگیری از متروکه شدن روستاها در فارس می‌دانند.

 

رشد ۲۹ درصدی اشتغال در روستاها

در سال‌های اخیر دولت با درک اهمیت روستاها و حفظ اشتغال روستانشینان تلاش‌های زیادی برای توسعه اشتغال در روستاها انجام داده و بر اساس آمار‌هایی که به تازگی منتشر شده با افزایش پرداخت تسهیلات روستایی و عشایری در سال‌های اخیر سهم اشتغال روستایی از اشتغال سالانه جدید از ۳ درصد به ۲۹ درصد افزایش یافته و ۲۱۰ هزار شغل جدید مطابق آمارهای ثبتی به وجود آمده است. 

در این میان گیلان یکی از استان‌هایی است که ۳۶ درصد جمعیت آن در روستاها ساکن هستند. هرچند اغلب روستاییان این استان به کشاورزی مشغول هستند اما نداشتن درآمد کافی و شغل ثابت همیشه یکی از دغدغه‌های آنان بوده است.

 

۳۶ درصد مردم گیلان در روستاها زندگی می‌کنند

 یاور پیرعلایی، مدیر کل دفتر امور روستایی گیلان در این زمینه با اشاره به اینکه ۳۶,۷ درصد جمعیت استان را روستاییان تشکیل می‌دهند، اظهار داشت: بیش از ۹۲۷ هزار نفر از جمعیت استان در ۲ هزار و ۶۵۷ روستا زندگی می‌کنند که ایجاد اشتغال برای آنان همواره یکی از دغدغه‌های مسئولان استان بوده است.

با اقداماتی که در سال‌های اخیر صورت گرفته است در حال حاضر تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان از برق و ۲ هزار و ۱۵ روستا هم از گاز بهره‌مند هستند. البته هنوز ۹۳ روستا بدون گاز است اما در حال پیگیری برای رساندن گاز به این مناطق هستیم.

 

پرداخت «تسهیلات کارا» راهی برای ایجاد اشتغال روستاییان

وی ادامه داد: درست است که در سال‌های اخیر کمبود اشتغال، روستاییان را با سختی مواجه کرده اما در تلاش هستیم با ارائه تسهیلات لازم و همچنین جذب سرمایه‌گذاران این مشکلات را بر طرف کنیم. در این زمینه تا کنون از ۴۰۰ میلیارد تومان سهم تسهیلات کارآفرینی مربوط به روستاهای استان، ۳۵۰ میلیارد تومان آن وصول شده است.

 

 پیر علایی با اشاره به ظرفیت بالای اشتغالزایی صنایع دستی در استان، افزود: در حال حاضر با استفاده از «تسهیلات کارا» یا همان تسهیلات یارانه دار که مختص روستاییان است ۳ هزار و ۹۳۲ طرح اشتغالزایی در استان مصوب شده که برای اجرای این طرح‌ها ۳۸۲ میلیارد تومان پرداخت شده است. با اجرای این طرح‌ها برای ۶هزار و ۷۵۴ نفر اشتغالزایی شده است. همچنین با استفاده از این تسهیلات بیش از ۲۴ هزار نفر از روستاییان در حوزه صنایع‌ دستی مشغول به کار شده‌اند. اخیراً هم با هماهنگی رئیس‌جمهوری وام‌های قرض‌الحسنه ۱۰ میلیون تومانی نیز به روستاییان پرداخت شده است.

 

ازسوی دیگر در سال‌های اخیر با همکاری دهیاری‌ها تلاش کرده‌ایم با شناسایی کارآفرینان روستایی بخصوص بانوان بانک اطلاعاتی کارآفرینان روستایی گیلان را تشکیل دهیم تا بتوانیم از طریق آن زمینه اشتغال در روستاها را افزایش دهیم.

 

همه روستاییان گیلان بیمه حوادث هستند

وی با اشاره به اهمیت بیمه روستایی ادامه داد: در سال‌جاری برای اولین بار در سطح استان توانسته‌ایم همه روستاییان استان را تا سقف ۴۰ میلیون تومان زیر پوشش بیمه حوادث قرار دهیم. از تمام روستاییان می‌خواهیم با مراجعه به فرمانداری‌ها و دهیاری‌ها در زمینه بیمه اقدامات لازم را انجام دهند. مدیر کل دفتر امور روستایی گیلان با اشاره به شرایط کرونا در روستاهای استان افزود: در زمینه ایجاد و ساخت خانه‌های «هلال» استان گیلان با ساخت و تجهیز ۴۰۰ مرکز رتبه اول کشور را دارد. در واقع خانه‌های هلال همان مراکز مدیریت بحران در روستاها هستند. با استفاده از ظرفیت این مراکز در شرایط کرونایی موفق شدیم بیش از ۷۳۰ هزار ماسک و مقدار زیادی مایع ضد عفونی اهدایی خیرین را در اختیار روستاییان قرار دهیم.

 

کرونا نتوانست چرخ توسعه روستاهای فارس را از حرکت بیندازد

سید کمال پاک فطرت، مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری فارس هم در این زمینه گفت: امسال با‌ وجود همه محدودیت‌های کرونایی چرخ توسعه و عمران روستایی از حرکت باز نایستاد و با رعایت همه شیوه نامه‌های بهداشتی شاهد حضور کارشناسان و ارزیابان بنیاد مسکن در مناطق زلزله زده خنج و جنوب فارس و تلاش بی‌وقفه برای بهسازی و بازسازی بافت‌های آسیب دیده و روان‌سازی روند اعطای تسهیلات برای مقاوم‌سازی و بازسازی بافت‌های فرسوده بودیم. وی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته در دولت تدبیر و امید برای توسعه گردشگری در استان گفت: در سال ۹۲ تنها چند اقامتگاه بومگردی در مناطق روستایی این استان وجود داشت که هم اکنون این آمار به بیش از ۱۰۶ اقامتگاه رسیده است.

 

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری فارس ادامه داد: دولت در سال‌های اخیر توجه ویژه‌ای به روستاها داشته به گونه‌ای که حدود ۹۸ درصد روستاهای این استان گازرسانی شده است. همچنین تمام روستاهای فارس دارای آب و برق هستند و اکثر روستاها از اینترنت و مخابرات نیز برخوردارند.

 

رشد خانه‌های بهداشت روستاییدر سال‌های اخیر

وی خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر تعداد خانه‌های بهداشت در روستاها با رشد چشمگیری همراه بوده و هم اکنون بیش از یکهزار و ۵۰۰ روستا در این استان دارای خانه بهداشت هستند. وی، با بیان اینکه اولویت اول همه روستاها ایجاد اشتغال پایدار است و این مهم زمینه‌ساز توسعه روستا و مهاجرت معکوس به آن خواهد بود، گفت: دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری فارس آماده همکاری و حمایت از تمام افراد و گروه‌هایی است که طرح و برنامه برای اشتغالزایی در روستاها دارند. پاک فطرت با تأکید بر آنکه ۸۰ درصد خانه‌های روستایی استان در چند سال گذشته، بازسازی و مقاوم‌سازی شده‌اند، گفت: استان فارس از جمله مناطق کشور است که ضریب جمعیت روستایی در آن نسبتاً بالاست، بخش زیادی از روستاهای این استان همچنان در مناطق محروم و کم برخوردار قرار دارند. اجرای طرح‌های مقاوم‌سازی بافت‌های فرسوده روستایی، توسعه معابر، سند دار کردن واحد‌های مسکونی روستایی، اعطای زمین به زوج‌های جوان و متقاضیان مسکن روستایی و جبران خسارت‌های ناشی از سیل و زلزله بخشی از خدماتی است که در راستای توسعه روستایی در این مناطق انجام شده است.



مشخصات
نام
ایمیل یا شماره تماس
کد امنیتی
هنوز هیچ پیامی ارسال نشده است.


Top