این سایت به فروش می رسد 09139135264


آیا بیمه تامین اجتماعی اجباری است؟

یکی از دغدغه‌های افرادی که در حوزه‌های مختلف فعالیت می‌کنند، بیمه است. بیمه انواع مختلفی دارد که برخی از آن‌ها را خود افراد پرداخت می‌کنند اما در بسیاری از مشاغل، کارفرما باید حق بیمه را پرداخت کند. به همین دلیل برای بسیاری از افراد این سوال پیش می‌آید که آیا بیمه تامین اجتماعی اجباری است یا خیر!

اگر اطلاع دقیقی از این موضوع نداشته باشید، ممکن است کارفرما بیمه شما را رد نکند. در این مقاله می‌خواهیم به بررسی کامل این سوال که آیا بیمه تامین اجتماعی اجباری است، بپردازیم.

 

آیا همه بیمه‌ها اجباری هستند؟

 

اولین چیزی که لازم است بدانید، این است که همه بیمه‌ها اجباری نیستند و برخی از آن‌ها را خود افراد باید پرداخت کنند. اجباری بودن یا نبودن بیمه‌ها به شغلی که دارید مربوط می‌شود که گاهی اوقات لازم است تا خود فرد، حق بیمه را پرداخت کند. گاهی اوقات هنگامی حسابرسی بیمه این مشکلات به وجود می‌آید و بهتر است پیش از آن که با مشکلی روبرو شوید، از این موارد اطلاع پیدا کنید.

 

اگر شما در این زمینه با کارفرما به مشکل خورده‌اید یا خودتان بیمه را پرداخت می‌کنید، لازم است بدانید که اجباری بودن بیمه کاملاً بستگی به کاری که انجام می‌دهید، دارد و نمی‌توان آن را برای همه شغل‌ها اجباری دانست. در تامین اجتماعی شما با دو نوع بیمه روبرو هستید که می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. البته اگر شما برای کسی کار می‌کند و به عبارت ساده‌تر، کارفرما دارید حق بیمه شما اجباری است و الزاماً باید پرداخت شود. اما اگر برای خودتان کار می‌کنید، حق بیمه اختیاری است که می‌توانید آن را پرداخت کنید.

 

انواع بیمه‌های تامین اجتماعی کدام هستند؟

اگر در حال حاضر مشغول به کاری هستید اما نمی‌دانید که از کدام حق بیمه باید استفاده کنید، لازم است بدانید که دو نوع بیمه وجود دارد که با توجه به نحوه دریافت حقوق و دستمزد شما از کارفرما بستگی دارد. در این بخش می‌خواهیم به بررسی کامل بیمه اجباری و اختیاری بپردازیم تا با قوانین و نوع استفاده از آن‌ها آشنا شوید. این دو نوع بیمه عبارت‌اند از:

 

 

 

· بیمه اجباری: بیمه اجباری یکی از بیمه‌های تامین اجتماعی است که اکثر افراد تحت آن هستند. این نوع بیمه برای کسانی است که زیر نظر سایر افراد یا همان کارفرما کار می‌کنند. درواقع این نوع افراد باید توسط کارفرما بیمه شوند و حق بیمه آن‌ها توسط کارفرما پرداخت می‌شود. به عبارت ساده‌تر، تمام افرادی که در یک کارخانه، کارگاه، شرکت و... در حال فعالیت هستند و مشمول قانون کار می‌شوند. این دسته افراد درصورتی‌که کارفرما حق بیمه را پرداخت نکند، می‌توانند به‌صورت قانونی پیگیری کنند.

 

بیمه اختیاری یا خویش‌فرما: یکی دیگر از انواع بیمه‌های تامین اجتماعی که درصد کمتری از افراد از آن استفاده می‌کنند، بیمه اختیاری یا خویش‌فرما است. این نوع بیمه برای افرادی است که خودشان در حال فعالیت هستند؛ مثلاً اگر که کارگاه یا شرکت دارند، می‌توانند برای خودشان حق بیمه رد کنند. به این نوع بیمه تامین اجتماعی، بیمه اختیاری یا خویش‌فرما گفته می‌شود. پس اگر خودتان صاحب کارگاه یا شرکتی هستید، دیگر نیازی نیست که دیگران برای شما بیمه رد کنند و به‌راحتی می‌توانید بیمه را خودتان پرداخت کنید. البته همه افراد نمی‌توانند بیمه اختیاری رد کنند! در بخش بعدی به بررسی کامل این موضوع می‌پردازیم.

 

بیمه اختیاری شامل چه کسانی می‌شود؟

این نوع بیمه به همه تعلق نمی‌گیرد و تنها کسانی که کارفرمای خودشان هستند می‌توانند از آن استفاده کنند. در این نوع بیمه شما می‌توانید ۲۶ درصد حق بیمه را پرداخت کنید و از خدماتی نظیر ازکارافتادگی، فوت، تعهداتی مانند درمان، هزینه‌های پروتز و اروتز، هزینه‌های کفن‌ودفن و از همه مهم‌تر مستمری بازنشستگی بهره‌مند شوید.

 

 

 

بیمه اختیاری مشاغل آزاد شامل گزینه‌های زیر می‌شود:

 

· بازنشستگی و فوت بعد از بازنشستگی ۱۲%: با انتخاب حقوق حداقلی، ۱۸۲ هزارتومان پرداخت می‌کنید.

 

· بازنشستگی و فوت قبل و بعد از بازنشستگی ۱۴%: با انتخاب حقوق حداقلی، ۲۱۲ هزارتومان پرداخت می‌کنید.

 

· بازنشستگی و فوت قبل و بعد از بازنشستگی و ازکارافتادگی ۱۸%: با انتخاب حقوق حداقلی، ۲۷۳ هزارتومان پرداخت می‌کنید.

 

· بازنشستگی و فوت قبل و بعد از بازنشستگی و ازکارافتادگی ۱۸% و سرانه درمان برای خدمات درمانی (حق بیمه به‌اصطلاح کامل): با انتخاب حقوق حداقلی، ۲۷۳ هزارتومان به‌اضافه سرانه درمان مصوب سال ۹۶ را پرداخت می‌کنید.

 

اگر شما از حق بیمه اختیاری استفاده می‌کنید و افراد دیگر را در مجموعه خودتان مشغول به کار گرفته‌اید، بهتر است به‌صورت دقیق حق بیمه آن‌ها را پرداخت و ثبت کنید. نرم ‌افزار حسابداری یکی از گزینه‌های مناسبی است که با استفاده از آن می‌توانید ورودی و خروجی حساب‌های شرکت خود را داشته باشید. استفاده از این نرم‌افزار به شما کمک می‌کند تا برای هرکدام از افراد شرکت که بیمه رد کردید، آن را ثبت کنید تا اگر روزی با مشکل مواجه شدید، سند و مدرک آن را به‌صورت دقیق در دسترس داشته باشید. همچنین اگر کارفرما بیمه شما را رد می‌کند، بهتر است هرچند وقت یک‌بار از آن مطمئن شوید. برای این کار می‌توانید از سامانه تامین اجتماعی استفاده کنید و سوابق بیمه خود را ببینید.



مشخصات
نام
ایمیل یا شماره تماس
کد امنیتی
هنوز هیچ پیامی ارسال نشده است.


Top