روایتی از حضور الناز شاکردوست در غسالخانه + فیلم


1396/08/24

کارگردان نمایش «گم و گور» بیان کرد: این نمایش را برای توجه به غسال‌ها که همیشه نگاه‌های عجیب و غریبی به آنها بوده، اجرا می‌کنم. به گزارش ایسنا، به تازگی نمایشی با نام «گم‌وگور» در تما

روایتی از حضور الناز شاکردوست در غسالخانه + فیلم




کارگردان نمایش «گم و گور» بیان کرد: این نمایش را برای توجه به غسال‌ها که همیشه نگاه‌های عجیب و غریبی به آنها بوده، اجرا می‌کنم.

به گزارش ایسنا، به تازگی نمایشی با نام «گم‌وگور» در تماشاخانه «ایرانشهر» به صحنه رفته که در وهله اول مهم‌ترین ویژگی آن حضور الناز شاکردوست به عنوان یک بازیگر شناخته شده سینما در این کار است؛ حضوری که مدت‌هاست انتقادهای زیادی نسبت به آن مطرح می‌شود، مبنی براینکه چرا تئاتر ایران و کارگردان‌های تئاتر برای جذب مخاطب و فروش بیشتر به سمت استفاده از چهره‌ها می‌روند؟!
البته این انتقاد از سوی بعضی‌ اهالی تئاتر پذیرفته نمی‌شود و معتقدند هر کسی می‌تواند به این عرصه بیاید چرا که مهم، ماندگاری و رنج و زحمتی است که برای ماندن در تئاتر باید متحمل شد. با این حال نمایش «گم‌وگور» به کارگردانی امیر مهندسیان از این ماجرا مبرا نیست هرچند خودش تاکید دارد که بنا بر قصه و داستان و هدفی که مدنظر دارد از یک چهره سینمایی در کارش دعوت کرده است.
این نمایش داستان یک غسال (با بازی امیر جعفری) را روایت می‌کند که به دلایلی امکان کار کردن ندارد و زنی که نزد اوست (با بازی الناز شاکردوست) و به نظر می‌رسد، همسرش است هم در غسالخانه کار می‌کند و هم بر سر مزارهای قبرستان دعا و قرآن می‌خواند و برای بهتر شدن حال روحی‌اش نقشه‌ای می‌چیند.
همان ابتدای کار حضور شاکردوست روی صحنه نشان از نقشی متفاوت برای این بازیگر دارد ولی لااقل در شب‌های اول اجرا این تصور تا حدودی به هم می‌ریزد، چون پس از مدتی ریتم بازی رها شده و با توجه به بازی متفاوت شاکردوست در فیلم «خفه‌گی» فریدون جیرانی شاید باید علت این مسئله را در کارگردانی نمایش هم جستجو کرد. 
«گم‌وگور» که با حال و هوایی معنوی و با پخش نوای دعا و قرآن شروع می‌شود در طول اجرا، فضای دیگری به خود می‌گیرد و به نظر می‌رسد بیشتر خرافات، قضاوت انسان‌ها از یکدیگر و تاثیر آن‌ها بر سرنوشت‌شان محور داستان باشد، موضوعی که کارگردان این نمایش آن را تا حد زیادی رد می‌کند و با بیان اینکه زندگی مرده‌شورها و برخوردهایی که در جامعه با این قشر می‌شود بیشتر مدنظرش بوده، در عین حال تاکید می‌کند که در شب‌های آینده این نمایش روال درست‌تری پیدا خواهد کرد.
امیر مهندسیان که به همراهی هادی احمدی متن «گم‌وگور» را نوشته است، در گفت‌وگویی با ایسنا درباره این نمایش بیان کرد: کارهای قبلی‌ام بیشتر قصه‌ای از جنگ بودند که حرفی با خود داشتند و برای این کار هم ابتدا فضایی در ذهنم بود و می‌خواستم اثری اجرا کنم که امید در آن اتفاق بیفتد.
او گفت: برای اجرای این نمایش با مرده‌شورها و غسال‌های زیادی صحبت کردم و کاملا تحقیقات میدانی انجام دادم. متاسفانه در جامعه نگاه خوبی به این افراد وجود ندارد به ویژه در شهرستان‌ها که نگاه‌های عجیب و غریبی در این زمینه دیده می‌شود، به طوری که در عروسی‌ها و مجالس شادی از آن‌ها دعوت نمی‌شود یا اگر نوزادی به دنیا بیاید از حضور غسال‌ها پیش نوزاد تازه متولد شده جلوگیری می‌کنند.
کارگردان نمایشهای «آدم برفی»، «مرحوم»، «جشن» و «لیلی نام تمام دختران ایران زمین است» ادامه داد:‌شاید در طول اجرا مسائل اجتماعی و فرهنگی دیگری پررنگ باشد اما بعد از پایان نمایش، تماشاگر به غسال‌ داستان هم فکر می‌کند، مخصوصا آنکه معمولا باید شخصیت‌هایم را در واقعیت پیدا کنم. مثلا در یکی از شهرها دو غسال زن و مرد را دیدم که بسیار با یکدیگر نزدیک بودند و تصور می‌شد زن و شوهر هستند اما این آدم‌ها معمولا امیدی به زندگی ندارند که بخواهند ازدواج کنند یا بچه‌دار شوند و همین در نمایش ما هم دیده می‌شود؛ یعنی دو شخصیتی که تا نیمه‌های کار تصور می‌شود زن و شوهر هستند اما بعد می‌بینیم اینطور نیست و به همین دلیل عامدانه از دو بازیگری استفاده کردم که شاید به عنوان همسر به لحاظ سن وسال تناسبی با هم نداشته باشند.
مهندسیان افزود: ضمن اینکه برای نقش زن این نمایش، یک ویژگی خاص مد نظرم بود. آن هم اینکه در شهرستان‌ها دیده‌ام دخترانی که به عنوان غسال کار می‌کردند و زیبایی و وجاهت قابل قبولی هم داشتند به خاطر مرده‌شور بودن هیچ‌گاه نتوانستند ازدواج کنند و در این نمایش هم داستان شخصیت ما به جایی می‌رسد که سراغ فرد مسنی همچون "مراد" می‌رود.
او درباره دعوت از الناز شاکردوست برای بازی در این تئاتر و اینکه این انتقاد به کار او وارد می‌شود که از یک چهره سینمایی برای جذب مخاطب استفاده کرده در حالی که با توجه به نقش، بازیگران دیگری هم که سابقه حضور روی صحنه تئاتر را داشته باشند می‌توانستند دعوت شوند تا در کنار امیر جعفری یک جمع تئاتری حرفه‌ای روی صحنه باشد، بیان کرد: مهم‌ترین دلیل دعوت از الناز شاکردوست دقیقا همان نکته‌ای بود که درباره نگاه خاص به دختران جوان غسال وجود دارد. البته او در تمرین‌ها تمام چیزی را که می‌خواستم اجرا و ویژگی‌های نقشی را که بر عهده داشت به خوبی ایفا می‌کرد، هر چند هنوز ریزه‌کاری‌هایی وجود دارد که باید به آن توجه کرد و این وظیفه من به عنوان کارگردان است که آن‌ها را پیدا کنم.
وی  همچنین در ادامه درباره پخش نشدن بروشور نمایش در شب‌های ابتدایی اجرا گفت: در شب اول نه اجازه پیدا کردیم پوستر را نمایش دهیم و نه بروشور را پخش کنیم که این اتفاق از سوی تماشاخانه پیش آمد، در حالی که اداره کل هنرهای نمایشی مجوز استفاده از این پوستر و طرح را داده بودند.
مهندسیان درباره دلیل مخالفت با این اقلام بیان کرد: پوستر ما تصویر بادکنکی را نشان می‌دهد که در آن دعای تلقین میت نوشته شده و این بادکنک به سمت آسمان می‌رفت که در تیزر هم دیده می‌شود و نمی‌دانم به چه علت امکان توزیع پیدا نکرد و باید یک طراحی جدیدی برای پوستر و بروشور داشته باشیم.
به گفته وی در این تاریخ قرار بود ریما رامین‌فر نمایشی را اجرا کند که با توجه به آماده نشدنش و اینکه احتمالا سال آینده به صحنه خواهد رفت، با لطف رامین‌فر و نیز حسین پارسایی (دبیر شورای سیاست‌گذاری تماشاخانه ایرانشهر) نمایش «گم‌وگور» مهندسیان جایگزین شد.
در این نمایش به تهیه‌کنندگی محمد قدس و مرتضی میرمنتظمی علاوه بر امیر جعفری و الناز شاکردوست، کاوه ابراهیم، علیرضا زارع پرست، فردین شاه حسینی و سمانه آقازمانی هم بازی می‌کنند.
«گم‌وگور» ساعت 20:30 در تماشاخانه ایرانشهر به صحنه می‌رود.
* عکس‌های این نمایش متعلق به رضا معطریان و سایت ایران تئاتر است.

مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی‌کند.
فایل آن‌را از اینجا دانلود کنید:
video/mp4

انتهای پیام



مشخصات
نام و نام خانوادگی
ایمیل یا شماره تماس
کد امنیتی

با «جهان‌نما» چهارباغ را هم زیرسوال بردند!

«چهار باغ عباسی» را زیرو رو کرده‌اند و می‌خواهند براساس طرح یکی از اساتید قدیمی و به‌نام اصفهانی آن را بازسازی کنند، محوطه‌ای تاریخی که کم در سفرنامه‌های مختلف تاریخی از نام و هویت‌اش ننو

دردسری به نام رفتار هیجانی در شبکه‌های‌ اجتماعی

استفاده از رسانه‌های نوین این روزها به امری کاملا طبیعی تبدیل شده است. «توئتیر» هم یکی از این رسانه‌ها است که به دلیل حضور شخصیت‌های سیاسی مهم و روزنامه‌نگاران به نسبت، فضای جدی‌تری دارد.

درخواست اسرای عراقی از ایران در زمان جنگ +سند

رژیم عراق در واکنش جدی به خاطر پناهندگی ما در ایران، خانوادهای ما را تحت فشار فیزیکی و روانی قرار داده است. به گزارش ایسنا، رژیم بعث عراق از آغاز تا پایان جنگ تحمیلی برای جلوگیری از ت

تذکر به صداوسیما برای پخش مستند "بی راهه"

مصوبه شورای نظارت بر صداوسیما درخصوص پخش مستند "بی راهه" منتشر شد. به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نظارت بر سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، جلسه 4

بی‌توجهی نویسنده‌ها به جغرافیا و زیست‌بوم

امین فقیری می‌گوید: نویسنده‌های ما به جغرافیا کمتر توجه دارند که به خاطر کمبود تجربه است، در حالی که نویسنده‌های قدیمی‌تر به فرهنگ، ادبیات بومی و جغرافیا توجه زیادی داشتند. این نویسن

مسوول آسیب به آثار هنری مترو کیست؟

صاحب اثر «نقش‌مایه‌های ایرانی» در ایستگاه مترو تئاترشهر، معتقد است بخش بزرگی از آسیب‌هایی که به این آثار وارد می‌شود از سوی مردم صورت می‌گیرد. رویا فارسی در گفت‌وگو با ایسنا درباره‌ی

چه خبر از شفاف سازی مالی معاونت هنری؟

معاون هنری وزارت ارشاد اسلامی با اعلام این خبر که روند شفاف سازی درباره عملکرد این معاونت دو ماه است که آغاز شده، گفت: این ماموریت دولت است که اگر پولی را از منابع عمومی دریافت کرده، مصار

دقیقاً دلیل شهرت این افراد چیست؟

یک جامعه‌شناس با مطرح کردن دلایل شهرت دو چهره علیرضا بیرانوند و مریم میرزاخانی در مقابل شاخ‌های اینستاگرام، تفاوت شهرت این افراد را با یکدیگر مقایسه و تحلیل کرد. به گزارش ایسنا، فردی

ردپای همایون شجریان در یک نمایشگاه خط

یک نمایشگاه خوشنویسی در آستانه برپایی است که آثارش با گوش دادن به قطعات موسیقایی خلق شده که همایون شجریان خوانده است. جعفر آذری ـ هنرمند خوشنویس ـ در گفت‌وگو با ایسنا درباره نمایشگاه

بازگشت بازیگر «خط قرمز» به دنیای بازیگری - اخبار تسنیم - Tasnim

بازگشت بازیگر «خط قرمز» به دنیای بازیگری ایمان اشراقی، بازیگر سریال خط قرمز با نمایش «بلوری‌ها» به کارگردانی مریم باقری و نویسندگی فرهاد نقد علی از روز پایانی تیرماه در سالن شم

مطالب سایت

تمامی اخبار دانش نیوز بدون دخالت انسانی و توسط موتورهای جستجوگر جمع آوری میشود و دانش نیوز در قبال محتوای اخبار هیچ مسئولیتی ندارد.
Royal Oriental iranien Restaurant Geneva